We helpen de leerkracht omdat de leerlingen worden begeleid door onze ervaren mentoren. Het aanbod is nauwkeurig samengesteld door experts en wordt continu bijgehouden.
Op deze manier bieden scholen door heel het land passend onderwijs aan de top. School inschrijven »
Het begrip ‘welvaart’ hangt enerzijds samen met de behoeften en de wensen die we hebben, anderzijds hangt het samen met de middelen die we tot onze beschikking hebben om aan die behoeftes en wensen te voldoen. Bij middelen kun je denken aan geld om in je eerste levensbehoeften te voorzien, maar ook aan zaken waarvan iedereen gebruik kan maken zoals openbaar vervoer, onderwijs en gezondheidszorg. Of je jezelf en je land welvarend kunt noemen, kan aanleiding geven tot veel discussie. Dat komt in deze opdracht aan de orde.
Wie beter wil
begrijpen waarom sommige landen rijk zijn en andere arm, moet
beginnen met het verzamelen van gegevens over welvaart. Hiervoor
hebben wetenschappers grote databestanden aangelegd. Deze opdracht
gaat over het bestuderen van gegevens over rijke en arme landen.
'De TOP-leraren en De Digitale Topschool' heet deze vierde TOP-Quiz die net als de andere drie Quiz-opdrachten voortkomt uit een quiz die tijdens een van de bijeenkomsten voor de TOP-leraren werd gehouden. Nu ging het om vragen die zijn ontleend aan de opdrachten die je kunt kiezen in De Digitale Topschool.
De TOP-leraren strijden altijd in groepjes tegen elkaar. Dat leidt dan tot een finale tussen de groepjes met de hoogste score. Aan het eind van zie je ook nog een paar voorbeelden van finalevragen en van tiebreakers (opgaven die moeten beslechten wie er gaat winnen als er sprake is van een gelijke stand).
Recht en regels vormen het dagelijkse werk van een advocaat. Zie hier een opgave over schade en aansprakelijkheid. Deze opdracht bestaat uit twee delen. Dit is deel 1. Over het werk van de advocaat en het recht zijn er ook nog de opdrachten Advocaat 2 en Advocaat 3.
Leerlingen worden individueel begeleid door ervaren mentoren. Wij noemen hen TOP-leraren. Dit zijn mensen die de voorloper van De Digitale Topschool, de Toptoets, hebben gemaakt op de basisschool. Zij zijn nu aan het afstuderen of al aan het werk.
Deze aanpak is uniek. Leerlingen komen in contact met mensen die, net als zij, behoefte hadden aan verdieping op de basisschool. Zo komen ze, op hun eigen niveau, in direct contact met allerlei vakgebieden.
Veel TOP-leraren bedenken ook opdrachten. Wetenschapper aan het LUMC Marvyn Koning bedacht bijvoorbeeld een serie opdrachten over bloed en kanker. Een leerling die voor zo'n opdracht kiest, kan Marvyn krijgen als TOP-leraar.
"De Stichting heeft echt iets moois neergezet voor toptalenten in het basisonderwijs. Fantastisch ook dat de excellente leerlingen van toen de TOP-leraar willen zijn voor de toptalenten op de basisschool van nu. De Digitale Topschool bevat een mooie set aan uitdagende lessen voor toptalenten."