We helpen de leerkracht omdat de leerlingen worden begeleid door onze ervaren mentoren. Het aanbod is nauwkeurig samengesteld door experts en wordt continu bijgehouden.
Op deze manier bieden scholen door heel het land passend onderwijs aan de top. School inschrijven »
Dit is de tweede opdracht van een serie van drie over poëzie en dichten. In de eerste opdracht ging het vooral over de vraag wat poëzie is en hoe je je poëtisch uit. Deze opdracht gaat dieper in op de vorm die een gedicht kan hebben, zoals bijvoorbeeld een sonnet of een limerick.
Biologie is overal om je heen. In de natuur gebeurt veel meer dan je kan zien. Deze serie opdrachten gaat over levende wezens, of ‘organismen’, in de natuur, waarbij we specifiek gaan kijken naar producenten, consumenten en reducenten. Deze opdracht gaat alleen over reducenten: bacteriën en schimmels. Hoe recyclet de natuur? Wat doet een stikstofketen? Hoe bescherm je je eten tegen bacteriën en schimmels en waarom moeten we met sommige bacteriën en schimmels juist heel blij zijn? En hebben paddenstoelen echt wat met padden en stoelen te maken?
Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind
Astronomen zijn er in geslaagd signalen te ontvangen van de denkbeeldige planeet Mathematica. Die blijkt bewoond door bijzondere wezens: de Polynomen die net als wij zich van een taal bedienen om te communiceren. Het lukte wiskundigen om te ontdekken hoe die taal in elkaar stak. In deze opdracht oefen je je in de woordvorming in het Polynooms. Dan kun je je verstaanbaar maken, mocht je ooit zo'n wezen tegenkomen. Tot nu toe is de taal alleen ontcijferd via piepjes. Dat zal het ingewikkeld maken om echt te 'praten'.
Leerlingen worden individueel begeleid door ervaren mentoren. Wij noemen hen TOP-leraren. Dit zijn mensen die de voorloper van De Digitale Topschool, de Toptoets, hebben gemaakt op de basisschool. Zij zijn nu aan het afstuderen of al aan het werk.
Deze aanpak is uniek. Leerlingen komen in contact met mensen die, net als zij, behoefte hadden aan verdieping op de basisschool. Zo komen ze, op hun eigen niveau, in direct contact met allerlei vakgebieden.
Veel TOP-leraren bedenken ook opdrachten. Wetenschapper aan het LUMC Marvyn Koning bedacht bijvoorbeeld een serie opdrachten over bloed en kanker. Een leerling die voor zo'n opdracht kiest, kan Marvyn krijgen als TOP-leraar.
"De Stichting heeft echt iets moois neergezet voor toptalenten in het basisonderwijs. Fantastisch ook dat de excellente leerlingen van toen de TOP-leraar willen zijn voor de toptalenten op de basisschool van nu. De Digitale Topschool bevat een mooie set aan uitdagende lessen voor toptalenten."