We hebben contact met de planeet Mathematica!

Astronomen zijn er in geslaagd signalen te ontvangen van de denkbeeldige planeet Mathematica. Die blijkt bewoond door bijzondere wezens: de Polynomen die net als wij zich van een taal bedienen om te communiceren. Het lukte wiskundigen om te ontdekken hoe die taal in elkaar stak. In deze opdracht oefen je je in de woordvorming in het Polynooms. Dan kun je je verstaanbaar maken, mocht je ooit zo'n wezen tegenkomen. Tot nu toe is de taal alleen ontcijferd via piepjes. Dat zal het ingewikkeld maken om echt te 'praten'.

De taal op Mathematica bestaat uit twee onderdelen. Allereerst heb je basiswoorden. Alle andere woorden zijn van die basiswoorden afgeleid. De wiskundigen zagen dat de Polynomen regels hanteren waarmee je nieuwe woorden kunt maken. Door die regels toe te passen kunnen ze oneindig veel nieuwe woorden maken, voortbouwende op de basiswoorden.

REGEL 1: Als je een woord hebt dat eindigt op een O, dan mag je een A aan het eind toevoegen.

Met deze eerste regel krijg je maar een beperkt aantal nieuwe woorden (namelijk evenveel als de oorspronkelijke set basiswoorden die op een O eindigen). Maar is een tweede regel die meer mogelijkheden geeft.

REGEL 2: Stel dat Hx een woord is het Polynooms. Dan is Hxx ook een woord.

In de opdracht zelf krijg je uitgelegd wat Hx en Hxx betekenen. En verder kom je dan ook nog regel 3 en regel 4 tegen.

Afgestudeerde wiskundige aan de UvA en voormalig TOP-leraar Roel Niessen bedacht deze opdracht. Hij is nu werkzaam als Business Analist en gebruikt daarbij 'gereedschappen' als SQL, Teradata en SAS Visual Analytics.

We hebben contact met de planeet Mathematica!