Meester, mag het raam open?

Dit is een creatieve opdracht waarin denken en maken samenkomen. Hij gaat over kalligraferen en handletteren. De kern van de opdracht is het ontwerp van een affiche voor de imaginaire afscheidsmusical van de 8ste groep 'Meester mag het raam open'. Daarvoor ga je op zoek naar letters (een alfabet) of je bedenkt zelf letters die jij mooi en passend vindt. En wie weet inspireert de titel je wel tot het bedenken van een verhaal waar deze musical over zou kunnen gaan. Dat valt weliswaar buiten de opdracht, maar toch. Eerst willen we zien of je grafisch ontwerpen, zoals het maken van affiches heet, in je hebt.

Beoefenaars van kalligraferen kiezen vaak voor een bepaald lettertype. Copperplate is een bekend voorbeeld. Die letters worden kunstig in dik en dun geschreven met mooie lussen. We zien graag van jou een voorbeeld van je handschrift waarop je extra je best hebt gedaan.

Vraag 5: Maak een handgeschreven toegangskaart voor de musical 'Meester mag het raam open'. Maak daarvan dan een afbeelding die je met de rest van je antwoorden meestuurt. Bedenk zelf de korte tekst, maar zet in ieder geval bovenaan 'Toegangsbewijs'.

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool. Naar een idee van een leerling van de Prins Willem-Alexanderschool uit De Lier en van een leerling van BS Het Kompas uit Ter Aar.

Meester, mag het raam open?