De Tweede Wereldoorlog

Over de Tweede Wereldoorlog is ontzettend veel te vertellen. Dit komt met name vanwege de enorme grootte van het conflict. Landen uit elk werelddeel waren met elkaar in gevecht, met een niets ontziende verwoesting van de natuur, steden en mensenlevens tot gevolg. Vanwege de enorme schaal van dit onderwerp richtten we ons in deze opdracht uitsluitend op de oorlog in Nederland zelf.

Duitsland, waar de dictator Hitler aan de macht was gekomen, begon de oorlog. Een van de meest verschrikkelijke gebeurtenissen tijdens dit conflict was het vervolgen en uitroeien van bevolkingsgroepen, waaronder joden, mensen met een afwijkende seksuele geaardheid of politieke voorkeur. Daarmee was Hitler al voor de oorlog in Duitsland begonnen. Hij ging daarmee door, ook in de overwonnen gebieden. Ons land werd ook aangevallen. We probeerden de aanval van Duitsland af te slaan, maar dat lukte niet. We moesten ons overgeven en Nederland werd bezet door Duitsland.

In 1944 werd het zuiden van ons land bevrijd. De voortdurende bezetting van ons land boven de grote rivieren leidde in de winter van 1944 op 1945 tot ernstige hongersnood in het westen. Die periode staat bekend als de Hongerwinter. Een mythe is dat gelukkig vliegtuigen van de Amerikanen wittebrood dat uit Zweden afkomstig was boven steden in het westen uitwierpen.

Vraag 12

Hoe zat het eigenlijk met dat wittebrood uit Zweden en hoe kon de mythe ontstaan?

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool?  Met dank aan Lucas van der Wurff van de 8e Montessorischool te Amsterdam en Emma Blokker van CBS Wakersduin in Noordwijk

De Tweede Wereldoorlog