Jumbo en de anderen

Deze opdracht gaat over olifanten. Het zijn waanzinnig grote dieren, de grootste zoogdieren die op het land leven. Een verstandig mens doet een stapje opzij als die er eentje aan ziet komen. Behalve dat hij enorm is, imponeert een olifant ook door de slurf en de slagtanden. Er zijn meer dieren die slagtanden hebben, maar een slurf heeft er maar één.

Een heel bekende olifant was Jumbo. Zijn naam is bijna een vervangend woord voor olifant geworden en is in gebruikt geraakt voor zaken met gigantische afmetingen. Leer meer over over de olifant als beest en over verhalen en tekeningen waarin de olifant een hoofdrol speelt.

Eigenschappen van de olifant hebben een plaatsje gekregen in ons taalgebruik. Zo spreekt men over een olifantsdracht. Dat gebeurt letterlijk voor een zwangerschap bij ons waaraan geen eind lijkt te komen. Het wordt ook figuurlijk gebruikt voor zaken die maar voortduren.

Vraag 6: Hoe lang is de draagtijd van een olifant, voordat het jong ter wereld komt?

Vraag 7: Wat wordt bedoeld met het hebben van een olifantenhuid?

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool? Een leerling van de Albert Plesmanschool uit Rotterdam kwam met het idee.

Jumbo en de anderen