Raceauto

Bij een raceauto is het van belang om zo hard mogelijk te kunnen rijden. De ontwerpers proberen de maximumsnelheid zo hoog mogelijk te krijgen.Om de snelheid op te voeren, moet je de motor krachtiger laten werken. Maar op een gegeven moment zijn de tegenkrachten (de weerstanden), zoals de wind, zo groot dat de snelheid niet verder op te voeren is. Je hebt dan de topsnelheid bereikt.

In deze opdracht leer je meer over de kracht van de motor, de te behalen snelheid en ook over het benzineverbruik. Hoe ver kun je komen met een volle tank? Je zult merken dat er rekenwerk aan te pas komt en het gebruik van formules.

De topsnelheid van een raceauto wordt bepaald door 3 zaken: de kracht die de motor kan leveren, de weerstand van de lucht die de auto veroorzaakt en de weerstand van de wielen op het wegdek (rolweerstand). Bij raceauto's zie je dan ook een hele sterke motor, een mooie aerodynamische vorm (een vorm die weinig luchtweerstand oproept) en dikke banden met weinig profiel.

Vraag 2
De totale weerstand van de auto (de kracht die hij moet uitoefenen) om een bepaalde snelheid te bereiken, kun je exact berekenen met hulp de onderstaande gegevens:
Luchtweerstand=0,35*snelheid*snelheid [N]
Rolweerstand=150 [N]

Met dank aan Mathijs de Jong, student van het Honors Program van de TU Eindhoven.

Raceauto