De glimlach van een kind

Wat er allemaal in je babytijd gebeurde, weet je alleen maar van horen zeggen, vaak aan de hand van een babyboek. In deze opdracht gaat het over de babytijd (het eerste levensjaar). Hoe houd je als ouder of deskundige in het oog dat een baby zich op een gezonde manier ontwikkelt? Daarvoor loop je in deze opdracht enkele mijlpalen langs. Een ervan is de glimlach die de titel van deze opdracht vormt.

Over die glimlach is ook ooit een liedje gemaakt. Dat kun je bij deze opdracht meteen al voor een stukje beluisteren. Aan het eind van de opdracht krijg je een (bonus)vraag over dit liedje.

De meeste kinderen worden gelukkig gezond en zonder complicaties geboren. Dan begint een periode – de babytijd – waarin je volledig afhankelijk bent van je omgeving. Het lijkt er vaak op dat baby's niets anders doen dan eten, slapen, huilen en hun luier laten vollopen. Maar ze hebben ook plezier en het belangrijkste is dat ze groeien en zich ontwikkelen.

Vraag 1: Meteen na de geboorte wordt de toestand van een baby beoordeeld. Hij of zij krijgt dan een zogenaamde APGAR-score. Leg uit wat deze score is en naar wie hij is genoemd. Vermeld daarbij hoe je dat te weten bent gekomen.

Dit is een van de opdrachten die door De Digitale Topschool zelf is bedacht

De glimlach van een kind