Biologie 2: Plezier met het dier

Biologie is overal om je heen. In de natuur gebeurt veel meer dan je kan zien. Deze serie opdrachten gaat over levende wezens, of ‘organismen’, in de natuur, waarbij we specifiek gaan kijken naar producenten, consumenten en reducenten. Deze opdracht gaat alleen over consumenten: mensen en dieren.

Welke eigenschappen horen er bij dieren? Waarom eten dieren iets anders dan planten, en wat gebeurt er met een maaltijd voordat die uiteindelijk als drol in het toilet eindigt? Waarom zijn planten zo belangrijk voor dieren die zelf helemaal geen planten eten? En welke dieren kom je tegen als je op safari gaat in Nederland?

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind

Planten zijn producenten, omdat zij hun eigen voedsel maken met behulp van fotosynthese. Zij staan helemaal onderaan de voedselketen. Een voedselketen laat zien wie wie opeet in de natuur, en voedselketens samen vormen een voedselweb. Een bladluis eet bijvoorbeeld van een rozenplant. Een lieveheersbeestje eet weer een bladluis, een koolmees eet een lieveheersbeestje. Een koolmees op zijn beurt wordt gegeten door een marter. De voedselketen ziet er dus zo uit:

rozenplant → bladluis → lieveheersbeestje → koolmees → marter

Zo zie je dat elk organisme in de keten belangrijk is voor een ander organisme, met de rozenplant laag in de voedselketen en de marter hoog in de voedselketen.

Stel dat er een plaag komt waardoor alle rozenplanten doodgaan. Wat heeft dat voor effect op de rest van de voedselketen?

Marie-Christine van de Glind en Marion I. van den Heuvel

Biologie 2: Plezier met het dier