Hoe win je de Nobelprijs voor de Literatuur?

De Nobelprijs is een van de eervolste prijzen ter wereld. Zo ook de Nobelprijs voor de Literatuur. Jaarlijks wordt in oktober bekend welke auteur de prijs krijgt. Jaarlijks leven vele auteurs in allerlei landen in spanning of zij hem dat jaar gaan winnen.

Maar hoe win je eigenlijk die Nobelprijs? Dat begint met aanbevelingen. Langzamerhand maakt men bekend wie in het verleden welke aanbevelingen deed. Dat kun je in ieder geval nagaan voor de prijzen uit 1950 en eerder. Zaten er toen ook Nederlanders bij de gegagdigden? Daarover gaat deze opdracht deels.

En hoe bereik je dat je in eigen land op een lijst van potentiële winnaars komt te staan? En heb jij wel eens (een samenvatting van het) werk van winnaars of mogelijke winnaars gelezen? Al die vragen staan in deze opdracht.

Zal ooit een Nederlander de fraaie gouden medaille met Latijnse inscriptie ontvangen?

Zie hieronder 1 van de vragen uit de opdracht:

Het Nobelcomité legt een bibliotheek aan van bijna alle serieuze auteurs ter wereld. Als je werk niet in die bibliotheek staat, tel je eigenlijk niet mee.

Om de Nobelprijs voor de Literatuur te winnen moet je eerst een reputatie hebben opgebouwd, om te beginnen in eigen land. Bijvoorbeeld door bij ons de AKO Literatuurprijs te winnen. Die prijs startte in 1987 (en heeft intussen diverse wisselingen van naam gekend).

Vraag 6.

Ga voor de winnaars van de AKO Literatuurprijs 2000, 2001 en 2002 na of ze in die bibliotheek zijn te vinden. (zie http://www.nobelbiblioteket.se/; de site heeft ook een Engelse versie). Vermeld met hoeveel werken de winnaars staan vermeld.

Hoe win je de Nobelprijs voor de Literatuur?