Ruimtevaart 2: De Machines

Ruimtevaart begon met raketten. Bovenin de raket zat een satelliet of ruimtecapsule met daarin de mensen.Tijdens de lancering wordt de raket in onderdelen afgeworpen en uiteindelijk vervolgt de capsule of satelliet zijn weg. Deze opdracht gaat over de techniek om naar de ruimte te gaan en je in de ruimte te verplaatsen.

Deze opdracht is er 1 van 2. De andere heet: Ruimtevaart 1: De Mensen

Als je naar een andere planeet wilt gaan, dan moet je zo snel gaan dat je zelfs niet meer om de Aarde heen blijft vallen maar continu wegdrijft van de Aarde. Dit heet de ontsnappingssnelheid.

Vraag 3: Zoek op wat de ontsnappingssnelheid van de Aarde minstens moet zijn?

De hoeveelheid brandstof die nodig is voor een lancering, is gigantisch. De hoeveelheid is afhankelijk van de te bereiken snelheid en het gewicht van de capsule of satelliet die men de ruimte in wil brengen. Dit noemt men de nuttige lading, of in het Engels: ‘payload’. In de opdracht volgen diverse vragen hierover.

Met dank aan ir. Jasper Bouwmeester, TU Delft, L&R, Space Engineering.

Ruimtevaart 2: De Machines