Wat zegt u?

Het bureau De Taalstudio maakt elke maand een Talenquiz met 8 prikkelende vragen over allerlei kanten die met taal samenhangen. Je kunt de quiz op het internet vinden. Hij is bedoeld voor de bovenbouw van het voortgezet onderwijs, maar iedereen kan eraan meedoen. Ook voor topleerlingen van de basisschool zitten er vaak interessante vragen bij. Voor De Digitale Topschool hebben we uit oude quizzen een serie vragen bij elkaar gezocht die een indruk geven van het brede gebied van taal (en communicatie).

Zoals je zult zien, bestaat deze opdracht uit meerkeuzevragen. Behalve dat je het juiste alternatief moet aangeven, moet je in je uitwerking ook een toelichting geven hoe je tot je keuze bent gekomen en wat je bijvoorbeeld hebt opgezocht om je keuze te bepalen.

Vraag 8. 'Nederlands, een wereldtaal?'

De Nederlandse Taalunie bracht een tijd terug alle landen bijeen waar het Nederlands een rol speelt. In die landen wordt het Nederlands als officiële taal erkend. Om hoeveel landen gaat dat?

1. Drie
  2. Zes