Goochelen met getallen

Als je je in de cryptologie wil bekwamen, bijvoorbeeld om berichtenverkeer te versleutelen, moet je je in de getaltheorie verdiepen. Dat is een onderdeel van de wiskunde. En dat gaat bijvoorbeeld over priemgetallen en kwadraten. In deze opdracht krijg je over deze getallen vragen en zul je merken dat er bepaalde wetmatigheden gelden. Goochelen met getallen houdt in dat je de achterliggende principes doorziet.

1. Priemgetallen

Een priemgetal is een geheel getal dat groter is dan 1 en dat je niet kunt krijgen door twee kleinere positieve gehele getallen met elkaar te vermenigvuldigen. Voorbeelden van priemgetallen zijn 2, 11 en 11213. De getallen 21 en 91 zijn geen priemgetallen, want 21 = 3 × 7 en 91 = 7 × 13.

Vraag 1. Maak een lijst van alle priemgetallen kleiner dan 100. Hoeveel zijn het er? Is er praktische manier om hier achter te komen?

Deze opdracht is ontleend aan een bèta-opdracht in de finale van de Toptoets. Met dank aan prof. Hendrik W. Lenstra, Universiteit Leiden en TOP-leraar Niels van der Wekken.

Goochelen met getallen