Koorts 🤒

Als je ziek bent, heb je ook meestal koorts. Je gloeit, maar je hebt tegelijk ook last van koude rillingen. Je hebt het heet, maar toch kruip je het liefst onder dekens. Wat gebeurt er dan allemaal in je lichaam? Hoe zit dat met koorts? In deze opdracht gaan we proberen een antwoord op deze vragen te vinden.

Vraag 4. In het stukje hieronder wordt uitgelegd hoe het kan dat als je koorts hebt, je lichaamstemperatuur verhoogd is. Streep steeds de foute woorden dan wel zinsdelen door. Zie de schuingedrukte tekst. Kopieer dan dit stukje in je uitwerking. (In de opdracht zelf gaat dit stukje nog verder)

'Als je koorts hebt, heb je een verhoogde lichaamstemperatuur. Het regulatiecentrum voor je lichaamstemperatuur ligt in je hersenen/naast je hart. In dit gedeelte van je lichaam wordt de temperatuur van je bloed gemeten door speciale receptoren, ook wel thermoreceptoren genoemd. De verhoogde lichaamstemperatuur wordt veroorzaakt door antilichaampjes/cytokines. De koorts zorgt ervoor dat het griepvirus zich kan verspreiden/wordt vernietigd, ...

Dit is een van de opdrachten die door de Top-leraren zijn gemaakt. In dit geval is dat Sigrid Gouma, nu onderzoekster in opleiding aan het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu te Bilthoven.

Koorts 🤒