Dichtheid en Druk: belangrijke zaken die ingenieurs moeten weten

Als je bijvoorbeeld een hijskraan bouwt of een brug, wil je natuurlijk voorkomen dat de boel in elkaar stort. Dat houdt in dat je bekend moet zijn met allerlei natuurkundige principes en berekeningen moet kunnen maken. Twee principes die bijna altijd een rol spelen, zijn 'dichtheid' en 'druk'. Ingenieurs moeten daar alles over weten. In deze opdracht krijg je hierover uitleg en uiteraard ook allerlei vragen om je begrip te testen.

Wanneer een kracht (bijvoorbeeld de zwaartekracht) uitgeoefend wordt op een oppervlakte spreken we
van een druk. Deze druk rekenen we uit door de kracht te delen door de oppervlakte.

Vraag F: Een olifant weegt 5000 kg, de oppervlakte van al zijn poten is gelijk aan 0,1 m2. Een vrouw
met een massa van 60 kg heeft schoenen aan met hakken. De oppervlakte van haar schoenen is
0,001 m2.
a. Wie denk je dat de grootste druk uitoefent op de grond?
b. Reken uit wie grootste druk uitoefent op de grond. Geef ook de eenheid!
c. Was je aanname goed?

Deze opdracht is gemaakt door Harm van Deursen en Roy Cobbenhagen, studenten van het Honors Program van de TU Eindhoven.

Dichtheid en Druk: belangrijke zaken die ingenieurs moeten weten