Reis naar de maan

Als je naar de maan wil reizen zul je de zwaartekracht van de aarde moeten overwinnen. Hiervoor is behoorlijk veel kracht nodig. In deze opdracht leer je met natuurkundige formules uitrekenen hoeveel kracht precies. En als we toch bezig zijn, kunnen we ook meteen kijken hoe de zwaartekracht op de maan zelf in elkaar zit. Zouden we de maan als nieuw gebied in ontwikkeling kunnen brengen? Het is nogal een eind weg. Hoe kom je er eigenlijk? Dit soort vragen staan in deze opdracht.

Het gaat in deze opdracht vooral om de zwaartekracht. Op onze planeet Aarde (en ook op de maan en andere hemellichamen) is er een zwaartekracht. Deze kracht zorgt ervoor dat je niet los raakt van de grond, en dat altijd alles naar beneden valt (als een krachtbron dat tenminste niet verhindert). Deze kracht is uit te drukken in een formule die in de vraag hieronder staat gegeven. Het begrip valversnelling krijg je in de opdracht uitgelegd.

Vraag 2
A. Bereken de zwaartekracht van een vrouw van 50 kilogram. Gebruik hiervoor de formule
F = m * a, met m het gewicht van de vrouw, en a is dus de valversnelling van 9,8.
B. Bereken je eigen zwaartekracht op aarde. Gebruik hiervoor de formule F = m * a, met m is jouw gewicht, en a is de valversnelling 9,8. Rond je eigen gewicht af in halve kilo's

Mmet dank aan Joep Roebroek en Lars Beke, studenten van het Honors Program van de TU Eindhoven.

Reis naar de maan