Je eigen fabriek

Als je een fabriek of bedrijf start, moet je goed bedenken welke machines of apparatuur je nodig hebt en hoe je die gaat gebruiken. Je moet bijvoorbeeld voorkomen dat machines lang stil staan. Dat kost alleen maar geld.

In deze opgave doe je net alsof je zelf een fabriek(je) begint. In dit geval is dat een meubelfabriek die onder meer stoelen maakt. Misschien groeit hij wel uit een tot een nieuwe IKEA met jou als directeur.

In Bedrijf 1 vervaardig je stoelen, tafels en kapstokken. Het is een meubelfabriek(je). Om deze spullen te maken heeft de fabriek een werkplaats met vier verschillende machines. Dat zijn de volgende:

Een boormachine, een zaagmachine, een slijpmachine, een schuurmachine.
Niet alle producten worden met alle machines gemaakt. De verschillende producten hebben een bewerking nodig op verschillende machines. De volgorde waarin dit gebeurt, maakt niet uit. Er zijn 3 verschillende producten. Voor een stoel is 70 minuten nodig op de boormachine, 70 minuten op de zaagmachine en 10 minuten op de schuurmachine.

Vraag 1: Jij als baas van de fabriek moet over 150 minuten thuis eten. Je probeert een manier te vinden om alle producten binnen die tijd af te hebben. Van elke machine is er echter maar één. Hoe moet dat nu?

Deze opdracht is gemaakt door Tom Kamps en Frits de Prenter, studeten van het honors programma van de TU Eindhoven.

Je eigen fabriek