Het succes van de Apple iPod

Met het bedenken van een succesvol product kun je rijk worden. Neem een voorbeeld aan de iPod van Apple die enorm succesvol was. Maar hoe zit dat eigenlijk met kosten en opbrengsten en winst? Hoeveel exemplaren moet je wel aan de man brengen om goed te verdienen?.

Let op: Bij berekeningen moet je niet alleen de uitkomst in je uitwerking opnemen, maar ook aangeven hoe je tot die uitkomst bent gekomen. Mocht er iets niet kloppen, dan kan je TOP-leraar zien waar je de fout in ging en je dan op de juiste weg wijzen.

Een tijd terug kwam de nieuwe Apple iPod Shuffle uit. Deze nieuwe iPod Shuffle kost in deze opdracht € 70,-.

Verder zijn de volgende kosten bekend van de iPod Shuffle:
- Hardware onderdelen: € 35,-
- Transport, verpakking en productie : € 15,-
- Ontwikkelingskosten en verdere bedrijfskosten: € 52.000.000,-

Wereldwijd werden één miljoen exemplaren van de iPod verkocht in de eerste maand. Apple krijgt alle inkomsten van de verkopen, en moet ook alle kosten betalen.

Opgave 2) Heeft Apple in deze eerste maand winst of verlies gemaakt, en hoeveel?

Dit is een van de opdrachten die zijn bedacht door studenten van het honors-programma van Technische Universiteit Eindhoven (TU/e)

Het succes van de Apple iPod