Rekenen met de computer

Een computer behendig programmeren zodat hij vliegensvlug kan rekenen, is het werk van informatici en wiskundigen. In deze opdracht wordt dat je uitgelegd aan de hand van de berekening van de GGD (grootste gemene deler). Heb je ooit van Euclides gehoord? Die oude Griek figureert hier ook

In deze opdracht willen we je kennis laten maken met een klein beetje wiskunde en informatica. Daarbij leer je ook over algortitmes. Een algoritme in het algemeen is een manier om een bepaald probleem op te lossen door het volgen van een aantal vaste stappen, eigenlijk een soort recept, maar dan niet om een gerecht of medicijn klaar te maken, maar om een (wiskundig) probleem op te lossen.

Hieronder volgt een stappenplan voor het Algoritme van Euclides voor twee getallen (A en B), waarbij A > B (> betekent 'groter dan'):

1. zolang B > 0 herhaal de volgende drie stappen:
  2. Y = A modulo B
  3. is Y gelijk aan 0? Dan is B de GGD.
  4. A krijgt nu de waarde van B en B krijgt nu de waarde van Y

Rekenen met de computer