Vaccins: hoe werken ze eigenlijk?

De meeste mensen zijn tegen een flink aantal ziektes beschermd, omdat zij daarvoor een vaccinatie hebben gekregen.

Een voorbeeld van een bekende vaccinatie is die tegen het coronavirus. Dit virus ken je vast! Het heeft er namelijk voor gezorgd dat wij nu al lange tijd te maken hebben met een pandemie. In deze opdracht leer je meer over hoe vaccinaties werken en waarom ze zo belangrijk zijn. Dan kun jij je familie volgende keer aan de keukentafel mooi verbazen over wat je allemaal wel niet hebt geleerd!

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Tess Nijssen

Een vaccin veroorzaakt een reactie van het immuunsysteem. De verschillende vaccins uit vraag 2 doen dat op verschillende manieren, maar uiteindelijk bereiken ze hetzelfde doel. Er worden namelijk antistoffen aangemaakt. De immuunreactie kan ervoor zorgen dat je een beetje ziek wordt, maar je zal nooit zo ziek worden als van de ziekte waartegen de vaccinatie je beschermd.

Hoe heten de twee verschillende delen van het immuunsysteem

Tess Nijssen

Vaccins: hoe werken ze eigenlijk?