Creativitaal 1

Droge, saaie en taaie teksten, daar zit niemand op te wachten. Gelukkig zijn er trucjes die je kan toepassen om je tekst veel leuker en levendiger te maken. Door middel van stijlfiguren, die we via de retorica al sinds de klassieke oudheid kennen, is jouw tekst straks net zo soepel als een ingevet slot. Je tekst valt op en het schrijven mee. Wie is er nou immers niet blij en verheugd om creatief met taal bezig te zijn?

Deze opdracht is gemaakt door Topleraar Marie-Christine van de Glind

Anafoor

Als een een aantal zinnen in een tekst steeds hetzelfde begint, wordt dat een anafoor genoemd. Een heel bekende toespraak waarin een anafoor wordt gebruikt is de I have a dream toespraak van Martin Luther King.

Kies een onderwerp dat je leuk vindt en schrijf daar een stukje over van ongeveer 5 regels, waarbij je steeds gebruikmaakt van een anafoor.

Creativitaal 1