Het heelal deel 1—het heelal nu

Er was een tijd dat de mensen dachten dat onze planeet Aarde het vanzelfsprekende middelpunt van het heelal was. De zon en de maan draaiden in een baan om de aarde, dacht men. Voor de maan had men gelijk, maar voor de zon bleek dat anders te liggen. En toen men later met telescopen en vervolgens in onze tijd met ruimtevaartuigen het heelal kon verkennen, kwam het besef dat onze aarde maar een nietig stipje in het grote geheel vormt. Wat weten we van het heelal dat ook wel universum wordt genoemd? Astronomen en kosmologen houden zich daarmee bezig, zowel over het heden als het verleden van het heelal. Daarover gaat deze opdracht en een vervolgopdracht. Eerst kijken we naar het heden en in de vervolgopdracht naar het verleden.

Het heelal is onmetelijk groot. Ons zonnestelsel is een klein onderdeel ervan, maar ook dan praat je al over gigantische afstanden tussen de zon en de planeten.

Vraag

Hoe ver staat de Aarde van de Zon als je weet dat het licht van de zon ongeveer 8,5 minuut erover doet om de aarde te bereiken?

Het heelal deel 1—het heelal nu