De Verzetskrant

De krant “Het Parool” ontstond tijdens de Tweede Wereldoorlog, toen Nederland zuchtte onder de Duitsers. De uitgave was streng verboden door de Duitse bezetters. Sommige mensen drukten Het Parool toch. Die mensen zaten bij het verzet. Om aan informatie te komen luisterden ze naar radio Oranje. Op dit radiokanaal was de Nederlandse koningin te horen met het laatste nieuws. Dat was ook heel gevaarlijk want de Duitsers hadden dit eveneens verboden. Als ze al het nieuws hadden opgeschreven en de krant was gedrukt werd Het Parool op allerlei manieren bij anderen van het verzet bezorgd. Er werden in die tijd ook heel veel mensen opgepakt voor het luisteren naar radio Oranje, het drukken van Het Parool en het bezorgen ervan. Heel veel van hen werden door de Duitsers terechtgesteld en lieten zo het leven.

De Verzetskrant