voorproefje

En de winnaar is …

Winnen doe je op eigen kracht, maar vaak tegelijk ook door van de speelstijl van je tegenstander te profiteren. Het is lastig om een ander te doorgronden. In deze opdracht onderzoek je of een speelstijl van invloed is op de uitslag. Dat gebeurt aan de hand van het spelletje Steen, Papier, Schaar. Je moet dat zelf spelen en tegelijk ben je ook een jonge onderzoeker.

Voor deze opdracht heb je twee klasgenoten nodig. De ene als tegenstander en de ander als schrijver die de stand bijhoudt. Door in drie rondes steeds van rol te wisselen vervult iedereen de rol van uitdager. Dat levert meer gegevens op om te analyseren. Voor deze opdracht zijn nauwkeurig observeren en kansberekening (statistiek) belangrijk.

Voorproefje

Elke ronde beslaat twee maal 20 pogingen. De schrijver moet een tabel maken, waarbij er 3 kolommen zijn: de keuze van de uitdager , de keuze van de tegenstander en de uitslag. Geef de keuzes aan met St (Steen), Pp (Papier) en Sc (Schaar) of met een andere door jullie te kiezen code. Wint de uitdager, dan zet de schrijver een plus (+), verliest zij of hij, dan zet de schrijver een min (-) en is het gelijkspel dan komt er een nul (0) in het hokje te staan.

Start de eerste ronde met de eerste serie van 20 en doe je best om te winnen.

Vraag 3: Hoeveel van de 20 potjes won je, hoeveel verloor je er en hoeveel eindigden gelijk?

Meer weten? Log in om met deze opdracht te beginnen of meld uw school aan.

De Digitale Topschool

Online onderwijs voor kinderen op de basisschool met talent voor leren.

School aanmelden

Over de auteur

Dit is een van de opdrachten die door De Digitale Topschool zelf zijn gemaakt. Hij is geïnspireerd op het profielwerkstuk Economie en Maatschappij van een leerling vwo van het Christiaan Huygens College in Eindhoven. Hij werd ermee een van de genomineerden voor een prijs van de KNAW die jaarlijks voor de beste profielwerkstukken worden toegekend.