Het verhaal van het geldkistje

Verhalen verzinnen is zo oud als de mensheid zelf. De kunst is vooral om de lezer te boeien. Dat doet een groot beroep op de creativiteit van de bedenker (de verteller of de schrijver). Los nog van de inhoud zijn er allerlei soorten verhalen ontstaan. Een liefdesdrama steekt bijvoorbeeld anders in elkaar dan een zoektocht naar een schat.

In deze opdracht gaat het om een puzzeldetective. Dat is een soort verhaal waarin een misdaad wordt gepleegd en er allerlei verdachten zijn. Maar wie is de dader? Dat is de grote vraag voor de speurder die aan de slag moet. De schrijfster Agatha Christie is er wereldberoemd mee geworden.

Je krijgt de aanloop van zo'n puzzeldetectiveverhaal te lezen. Jouw taak is om een eind ervoor te verzinnen met ontmaskering van de dader. En je moet ook nadenken over de hoofdzaken die een puzzeldetective kenmerken.

Jouw taak is tweeledig:

1. Om te beginnen moet je verzinnen wie dader is en waarom hij (zij) het deed, op welke manier en waarom dat lukte. In verhaaltermen heet dat de zoektocht naar motief, middel en gelegenheid. Die drie zaken moet je dus bedenken en overzichtelijk opschrijven.

Deze opdracht is bouwt voort op een opdracht voor de eindronde van de Toptoets. Misdaadauteur René Appel was indertijd een van de juryleden en bedacht de aanloop van het verhaal.

Het verhaal van het geldkistje