Je hebt er kaas van gegeten

We staan bekend als het land van windmolens, klompen en tulpen. Dat is zeker. Maar kaas staat vermoedelijk voorop. We heten ook niet voor niets een volk van kaaskoppen.
 Een boterham met kaas is voor ons een doodgewone zaak. Je vermoedt misschien niet dat onze alledaagse Goudse kaas uit de supermarkt in het buitenland een bijzondere delicatesse is.
 Hoe komen we eigenlijk aan kaas? Hoe maak je het? In deze opdracht ontdek je daarover meer. Je leert dan meteen ook over bacteriën en schimmels. Dat zijn organismes die onsmakelijk en ongezond klinken, maar die zijn zeker niet altijd slecht voor je!
 Je hebt er kaas van gegeten, zou je na afloop van deze opdracht kunnen zeggen. Dat is een oude zegswijze om aan te geven dat je ergens verstand van hebt.

Vraag 2: stremsel

• Wat is stremsel?