De Apotheker en de Pijnstiller

In de opdracht Jij als Apotheker heb je al kennisgemaakt met een belangrijk onderdeel van het werk van de apotheker: het controleren van de recepten die de dokter uitschrijft. Dit is een vervolgopdracht over het werk van de apotheker.

Voorbeeld 2

Miguel heeft heel veel last van pijn in zijn rug. Sinds een week krijgt hij morfinetabletten: 10 mg 4x daags (dus om de 6 uur 1 tablet). Hij belt om 15:00 uur de apotheek op: normaal moet hij om 12:00 uur een tablet nemen, maar dit is hij helemaal vergeten. Wat nu?

Tijdens het telefoongesprek geeft Miguel ook aan dat hij dat hij iedere dag graag een glaasje wijn drinkt bij het avondeten. Nu hij morfine krijgt om de pijn te verlichten, kan hij hier ook steeds meer van genieten. De morfine helpt hem goed, maar sinds hij ermee is gestart, is hij heel snel moe en heeft hij ook last van hoofdpijn. Dat verontrust hem.

Vraag 8: Wat adviseer je hem te doen nu hij de inname is vergeten?

TOP-lerares Esther Janssen, MSc Farmacie aan de Universiteit Utrecht, bedacht deze opdracht.

De Apotheker en de Pijnstiller