Zwarte Gaten

De mens is al vele eeuwen bezig met het bestuderen van de hemel, zowel overdag als 's nachts. Sterrenkundigen (astronomen) brengen het heelal in kaart. Sterren en planeten werden al lang geleden ontdekt (ook in de middeleeuwen wist men dat). Aan het begin van de vorige eeuw bleek dat er grote verzamelingen sterren zijn, de sterrenstelsels. Eerst dacht men dat dit nevels waren (nebulae) maar omdat telescopen steeds beter konden kijken bleken dit verzamelingen sterren te zijn.

Door het in gebruik nemen van weer sterkere telescopen ontdekte men in onze tijd ook het bestaan van zogeheten zwarte gaten. Daarover gaat deze pittige opdracht waarin je veel zaken tegenkomt die vermoedelijk allemaal nieuw voor je zijn. Lees daarom goed de bronnen die in deze opdracht worden genoemd en zoek eventueel zelf ook op andere plaatsen naar informatie. Je zult merken dat je die kennis nodig hebt om over allerlei vragen goed te kunnen nadenken. Al met al zul je wel een tijdje bezig zijn met deze opdracht. Je zult ook zien dat je je moet voorstellen dat je als een astronaut ver weg het heelal ingaat.

Vraag 1

Er zijn twee soorten zwarte gaten. Er zijn gewone zwarte gaten die zich op willekeurige plaatsen in het heelal bevinden. Deze opdracht gaat over dat soort zwarte gaten, die we zwarte gaten met een sterrenmassa noemen. In het midden van veel sterrenstelsels, waaronder het onze, bevindt zich een supermassief zwart gat. Deze zijn miljoenen keer zo zwaar. Daarover gaat deze opdracht niet.

Vraag 2

Hoe ontstaat een zwart gat met sterrenmassa?

Zwarte Gaten