Onze organen: de hersenen deel 2

In deel 1 van deze opdracht leerde je al hoe de hersenen eruit zien. Zo weet je ook dat de hersenen bestaan uit de grote hersenen (twee helften) en de kleine hersenen. Er is ook nog een derde structuur (deel) dat tot de hersenen wordt gerekend. Dat is meteen de eerste vraag.

Als je gaat zoeken naar informatie over de hersenen op het internet, kun je heel veel sites bekijken. Een handig begin is de site van de hersenstichting.

In je hersenen is het voortdurend een drukte van belang, zou je kunnen zeggen. Allerlei delen van de hersenen hebben daarbij vaak een uitgesproken eigen taak. Veel van die delen zijn tot nu toe niet genoemd. We hebben eigenlijk alleen maar over de grote en kleine hersenen gesproken (en over de hersenschors en de hersenkwabben) en in vraag 1 werd je naar een derde groot deel gevraagd.

Vraag 5: Noem twee andere delen van de hersenen, dan de tot nu toe genoemde. En geef kort aan wat de rol van deze delen is (waarvoor ze dienen).

Vraag 6: Een deel van de hersenen speelt een hoofdrol bij het opwekken van angstgevoelens. Geef aan hoe dat deel heet. Waar bevindt het zich ongeveer?

Onze organen: de hersenen deel 2