Verlicht fietsen

Om zonder gevaar in het donker te kunnen fietsen heb je een fietslamp nodig. Hoe krijg je die eigenlijk aan het branden? In deze opdracht gaat het over de fietsdynamo en de stroom die daarmee wordt opgewekt. Kun je al fietsend je lamp laten doorbranden?

Fietsverlichting wordt van stroom voorzien door een dynamo. Aan de as van de dynamo zit een wieltje, dat tegen het wiel van de fiets loopt.

De stroom gaat alleen lopen, als de stroomkring tussen het lampje en de dynamo gesloten is. Hiervoor moet het lampje dus met twee draden aan de dynamo vast zitten. Door de eerste draad loopt de stroom naar het lampje toe. Door de andere draad loopt de stroom terug naar de dynamo.

Vraag 3

Als je naar een fiets kijkt, zie je vaak maar 1 draad naar de voorlamp lopen. Zoek uit hoe de stroom terug loopt naar de dynamo.

Deze opdracht is gemaakt door studenten van het Honors Program van de TU Eindhoven.

Verlicht fietsen