De ijsjesfabriek!

Een ijsjesfabriek gaat reorganiseren. Zo willen ze het aantal dozen waarin de ijsjes worden verpakt, drastisch terugbrengen. Het liefst gaan ze met 1 standaarddoos werken. Ze vragen aan jou advies. Dat klinkt simpel. Wat is er nu moeilijk aan een kartonnen doos te bedenken? Maar dat kan nog tegenvallen. Ze maken namelijk ijsjes in 2 formaten, ijs in een bekertje en op een stokje. In de opgave zie je daarvan de afmetingen. Dan is er het probleem dat er bij de verkopers diverse vrieskisten in gebruik zijn die qua inhoud verschillen. En dan is er ook nog het vervoer. De dozen moeten op een pallet passen. Zo wordt het toch nog een behoorlijke hersenkraker.

Nog wat om over na te denken
* De productieafdeling heeft een sterke voorkeur voor één formaat doos, omdat hiermee veel kosten kunnen worden bespaard.
* Vanwege kosten en vanwege de poging zo weinig mogelijk afval te veroorzaken zijn grote dozen een goede keuze. Dan kunnen er veel ijsjes in zo'n doos worden verpakt. Maar vinden de verkopers van de ijsjes dat ook een goede aanpak?
* De dozen moeten dus “in verband” te stapelen zijn.
* Niemand geeft een hoge prioriteit aan “mooie ronde aantallen” in een doos.
* De verkopers willen zoveel mogelijk ijsjes opbergen in hun vrieskist.

Vragen die je moet beantwoorden:

4a. Is het mogelijk een doos te ontwerpen die de pallet volledig benut en die de vrieskisten goed vult? Welk formaat (lengte x breedte x hoogte) heeft die doos dan? Leg uit hoe je tot die conclusie komt. Vertel hoe je het hebt aangepakt.

Deze opdracht is een bewerking van een finaleopdracht voor de Toptoets. Hij werd bedacht door medewerkers van de faculteit Industrieel Ontwerpen van de TU Delft.

De ijsjesfabriek!