Het werk van de journalist

Het maken van een interview (vraaggesprek) is onderdeel van het werk van een journalist. In deze opdracht krijg je de kneepjes van het vak uitgelegd, waarna je zelf aan de beurt bent om een interview te maken. De uitleg gebeurt aan de hand van een interview. Dat spreekt bijna vanzelf.

De uitleg krijg je van NOS-journalist Tim Overdiek. Om eerst eens te kijken of je het vak in je vingers hebt, krijg je daarna de opdracht om een beroemde hond te interviewen. Ja, je leest het goed. We denken dat jij wel weet wat hij te vertellen heeft.

Bo

1. Natuurlijk kun je een hond niet echt interviewen, maar de opdracht geeft je de gelegenheid om namens hem te spreken. Om je voor te bereiden op je taak moet je vier bronnen kiezen om meer over Bo te weten te komen. Die bronnen kies je uit het overzicht dat je krijgt als je op internet Bo Obama Witte Huis zoekt. En onderaan je interview meldt welke vier bronnen het waren. Je moet dus de adressen van de pagina's die je hebt gebruikt noteren.

2. Het interview moet tien vragen bevatten en de omvang moet ongeveer 500 woorden zijn. Iets korter mag en ook iets langer is toegestaan. En bedenk een pakkende kop.

Journalist Tim Overdiek heeft talloze mensen geïnterviewd. Aan hem de vraag: Wat is het geheim van het perfecte interview?

"Dat zijn de gesprekken waarvan de geïnterviewde na afloop zegt dat hij er een goed gevoel over heeft. Dat hij of zij echt heeft kunnen vertellen wat hem bezighoudt in het leven. Als je het gevoel hebt dat hij of zij iets bijzonders heeft verteld, waar je zelf van staat te kijken. Vaak zijn het ook interviews geweest waarbij je niet kunt wachten om het uit te werken en te publiceren. Want het gaat natuurlijk om de lezer, luisteraar of kijker. Die moet hetzelfde gevoel krijgen."

Maar voordat je op iemand uit je omgeving afstapt om te interviewen, bijvoorbeeld iemand op school, een klasgenoot, leerkracht, conciërge, directeur. Of je buurman, overbuurvrouw, je huisdier, de trainer van je voetbalclub, de muziekdocent, de wijkagent, de winkelier, de verkoper van de daklozenkrant. Of weer iemand anders. Voordat je dat doet, laten we je eerst door deze opdracht oefenen op ... Bo. Dat is de hond van Barack Obama, een voormalig president van de Verenigde Staten.

Tim Overdiek is al bijna dertig jaar journalist, voor kranten, radio, televisie en nu, als eindredacteur van NOS Online, voor het internet. Hij is inmiddels de tel kwijtgeraakt hoe vaak hij mensen heeft geïnterviewd. Maar hoe vaak is ook niet belangrijk. Het gaat om de kwaliteit. Goede vragen zijn belangrijk, maar goed luisteren nog meer.

Het werk van de journalist