Wethouder wenst advies

Je hebt een adviesbureau over energieverbruik. Een wethouder klopt bij je aan wat er moet gebeuren in een nieuwbouwwijk. Er zijn verschillende aanbieders voor levering van energie aan de woningen die er moeten komen. De wethouder komt er niet uit. Wat moet hij het zwaarst laten wegen? Wat kan hij eventueel negeren. Een mooie opdracht voor een consultant als jij. Maak een advies met berekeningen en plussen en minnen waarmee de wethouder uit de voeten kan.

Er zijn drie aanbieders: een kolengestookte energiecentrale, een gaswinningsbedrijf en een zonnecelfabriek. Natuurlijk hebben ze alledrie een goed verhaal klaar voor de wethouder. Voor de leveranciers zou het een mooie opdracht zijn. Het verbruik per woning is 3000 eenheden per jaar, waarvan er 2000 nodig zijn voor warm water, inclusief de c.v. De andere 1000 zijn voor licht en huishoudelijke apparaten. De wethouder zucht. Hij pookt eens in zijn open haard en neemt een slokje wijn.

De opdracht vormde de bètaopdracht voor de finale van de 1e Toptoets in 1997. Hij werd bedacht door prof. dr. ir. Margot Weijnen en haar medewerkers van de TU Delft. Margot Weijnen is hoogleraar proces- en energienetwerken aan de faculteit Techniek, Bestuur en Management, Technische Universiteit Delft. Ze heeft haar doctoraal Scheikundige Technologie indertijd behaald aan deze universiteit, waar zij tevens gepromoveerd is.

Wethouder wenst advies