President van Frankrijk

De president van Frankrijk is een machtig man. Hij is bijvoorbeeld bevoegd zelf de ministersploeg (het kabinet) samen te stellen en ministers naar believen te vervangen. Zie in deze opdracht hoe een kindvriendelijk kabinet eruit zou kunnen zien. En leer ook meer over de staatsvorm van Frankrijk. Tegelijkertijd steek je misschien ook nog wat Frans op van deze opdracht. Bij deze opdracht zit een muziekfragment.

'Si j'étais président' is een Franse tophit uit 1980 van Gérard Lenorman. De titel van het liedje (chanson) betekent: Als ik president was. Nou, wat zou er gebeuren als hij president was? Bij de opdracht zit al een fragment (stukje) van het liedje.

Vraag 2: In het liedje worden in het eerste couplet verschillende ministerposten toebedeeld. Kies er 4 uit en vertel hoe de minister in het Nederlands zou heten, wie het verder is en welk ministerie de persoon zou krijgen en leg uit waarom.

President van Frankrijk