Lopen gaat vanzelf, toch? Maar als je bijvoorbeeld een humanoïde robot - een robot met een mensachtige gestalte - wilt bouwen, die net als wij op twee benen kan lopen, moet je gaan bedenken wat lopen eigenlijk is, hoe dat gaat. Bij het lopen spelen allerlei zaken een rol. De lengte van het been is van belang. De inspanning die het kost om een stap te zetten, de natuurlijke tred of loop die iemand heeft, de stapgrootte, en ook 'slingertijd'. Wat dat laatste is, leer je onder meer in deze opdracht over het lopen van de mens. Je krijgt rekenvragen en ook denkvragen.
Tabel 2 Stapgrootte (cm) |
|||
rustig lopen |
stevig lopen |
snel lopen |
|
Vader Jeroen |
89 |
98 |
103 |
Moeder Saskia |
80 |
88 |
93 |
Zoon Jelle |
61 |
67 |
71 |
Dochter Emma |
49 |
54 |
57 |
Hond Scotty |
12 |
13 |
14 |
Vraag 1
Het gezin uit de tabel gaat met de hond aan de wandel. Het groepje heeft trek in ijs. Ze wandelen rustig naar een ijstentje dat 2 km verderop is. Bereken met hulp van tabel 2 hoeveel stappen Vader Jeroen, zoon Jelle en Scotty moeten maken om bij het ijstentje aan te komen. Rond je antwoord af op een geheel getal en laat je berekening zien.
Meer weten? Log in om met deze opdracht te beginnen of meld uw school aan.
Online onderwijs voor kinderen op de basisschool met talent voor leren.
Ontleend aan een bèta-opgave uit de finale van de Toptoets door prof. dr. Peter Wieringa van de TU Delft.