Kanker, een zeer gevaarlijke ziekte

Van alle ziektes of aandoeningen die een mens kan krijgen, is kanker wel een van de gevaarlijkste. Veel mensen durven het woord nauwelijks in de mond durfden te nemen. Ze weten ook niet goed wat de ziekte inhoudt. Wat er in je lichaam gebeurt en wat je ertegen kunt doen, is ze niet echt duidelijk.

In deze opdracht krijg je een inzicht in het ontstaan van kanker, in de mogelijkheden om kanker te behandelen en krijg je een kijkje in het leven van een leeftijdgenoot met kanker. Het lesmateriaal voor deze opdracht bestaat vooral uit filmpjes. Die geven de beste inleiding op de vragen.

Vraag 2

Kijk nogmaals naar het filmpje van Klokhuis , ditmaal vanaf 6 tot 10 minuten, en denk ook aan de antwoorden in het filmpje van Roy. Bekijk ten slotte nog dit filmpje: http://www.schooltv.nl/video/hoe-word-je-beter-van....

2a: Wat zijn de drie belangrijkste behandelmethoden voor kanker?

2b: Noem bij elke methode een probleem dat kan optreden als gevolg van de behandeling.

Deze opdracht is gemaakt door Marvyn Koning, TOP-leraar en onderzoeker aan het LUMC.

Kanker, een zeer gevaarlijke ziekte