Bloed 3: Hart en bloedsomloop

Artsen denken nuchter over het hart. Voor hen is het het hart eigenlijk alleen maar een sterke spier die zorgt voor de bloedsomloop in je lichaam. Dat is heel anders dan veel mensen ertegenaan kijken. Die vinden dat romantiek, liefde en het hart onverbrekelijk bij elkaar horen. Lieveling denk toch eens aan/Samen door het leven te gaan/Draag dan je liefde voortaan Diep in mijn hart, is zo een van de vele liedjes waarin liefde en het hart een rol speelt. Maar over die kant van het hart (en over de bloedsomloop) gaat deze opdracht dus niet. het gaat over het hart als orgaan en over de bijbehorende bloedsomloop. Deze opdracht is een vervolg op Bloed 1-Algemeen en Bloed 2-Bloedtransfusie. Kies eerst opdracht 1 en dan 2, voordat je aan deze begint.

Vraag 1
1b:
Stel dat je in een heel klein duikbootje in de aderen zit en je gaat dan met het bloed mee een reis maken van en naar het hart. Zet de onderstaande termen in de volgorde waarin je ze tegenkomt.

Linkerkamer– Rechterboezem – Longader – Longslagader – Rechterkamer – Longcapillairen – Aorta – Linkerboezem – Aderen - Organen

Vraag 7 (bonus)
Je hebt geleerd dat aders altijd bloed naar het hart vervoeren en dat slagaders altijd zuurstofrijk bloed bevatten. Op beide regels is echter een uitzondering. Een van de uitzonderingen ben je al tegengekomen, de ander zal je zelf moeten zoeken. Weet je welke het zijn?

Met dank aan TOP-leraren Marvyn Koning, Eva Verkuil en Jurre Weersma.

Bloed 3: Hart en bloedsomloop