Weet u hier de weg?

Deze opdracht is een oefening in het nadenken. Het is een voorbeeld van de opgaven over ‘problemsolving’ uit het PISA-onderzoek. Het is een korte opgave en zo zeer geschikt om de hersens vanaf een koude start snel op te warmen, figuurlijk gesproken. Aan het eind staat een vraag over afstanden tussen bestaande steden.

Het PISA-onderzoek staat voor Programme for International Student Assessment (programma voor internationale toetsing van leerlingen). Het meet de vaardigheden in de schoolvakken rekenen, begrijpend lezen, natuurkunde en ook het niet-schoolvak ‘nadenken’.

In deze opdracht moet je bedenken wat de kortste weg in een denkbeeldig gebied is tussen diverse plaatsen. Nadenken en rekenen gaan hand in hand. De opdrachten zijn oorspronkelijk bedacht voor 15-jarigen maar een topper van de basisschool moet ze ook kunnen doen. Toch?

Vraag 3: Daan woont in Silverbäck, Eline in Ljunga en Maarten in Nobel (plaatsen die niet echt bestaan). Ze willen elkaar treffen voor een overleg. Geen van hen wil meer dan 15 minuten onderweg zijn. Waar zouden ze elkaar dan kunnen treffen?

(De kaart zie je hier niet. Die staat in de opdracht zelf.)

Je zult merkten dat denken vaak een soort puzzelen betekent. Bij een klassieke legpuzzel beschik je over alle stukjes en over een voorbeeld wat het plaatje wordt als je alle stukjes in elkaar hebt geschoven. Bij (na)denken is het vaak veel ingewikkelder. Soms snap je om te beginnen de puzzel al niet en moet je uiterste best doen om er achter te komen wat men eigenlijk van je wil. De puzzelstukjes moet je vaak zelf construeren en vaak is er een keuze uit meerdere oplossingen die allemaal hun pluspunten en hun minpunten hebben. Dat maakt denken meestal boeiend (en ook vermoeiend).

Als deze opdracht je aansprak, vind je vermoedelijk de opdracht ‘Het is een heel gepuzzel’ ook interessant. Daar kun je je brein ook mee scherpen.

Dit is een van de opdrachten die De Digitale Topschool zelf maakte. Met dank dus aan het PISA-onderzoek. De opdracht is in tweede termijn uitgebreid met een vraag over de afstand tussen bestaande steden. Let dus op als je eventueel over een oudere versie beschikt.

Weet u hier de weg?