Bloed 2: Bloedtransfusie

Een bloedtransfusie betekent dat iemand bloed van andere mensen krijgt om de eigen verliezen aan te vullen.

In deze opdracht gaat het daarover. Een transfusie is bijvoorbeeld nodig na een ongeluk waarbij iemand veel bloed heeft verloren, of bij een ingewikkelde operatie. Het kan ook nodig zijn bij ziektes waarbij de rode bloedcellen worden aangetast. Ook voor die mensen is er bloed van anderen nodig.

Ziektes en ongelukken kunnen iedereen overkomen, dus is het van groot belang dat er genoeg mensen (donoren) zijn die een deel van hun bloed willen geven. Zo helpen we elkaar en redden we levens.

Deze opdracht is een vervolg over Bloed 1-Algemeen. Maak eerst die opdracht voordat je aan deze begint.

Vraag 1. Niet iedereen mag bloed geven:
1b: Mogen mensen die zelf ziek zijn doneren? Zo nee, waarom denk je van niet?

1c: Hoe zwaarder je bent, hoe meer bloed je hebt. Wat moet je gewicht minimaal zijn om bloed te
doneren? Waarom denk je dat deze beperking er is?

Vraag 5. Niet iedereen heeft hetzelfde bloed. Bloed valt namelijk uiteen in verschillende groepen. Lees op de
website het stukje over bloedgroepen. Zie de link: http://www.sanquin.nl/bloed-geven/overbloed/
bloedgroepen/

Deze opdracht is gemaakt door TOP-leraar Marvyn Koning, onderzoeker bij het LUMC.

Bloed 2: Bloedtransfusie