Bloed 1: Algemeen

Zonder bloed kun je niet leven. Daarvan had men vermoedelijk in de oertijd al een idee. Maar wat is bloed eigenlijk en waar dient het voor? Dat leer in je in deze opdracht. Om de vragen te kunnen beantwoorden, krijg je ook enkele verwijzingen naar websites waar meer over bloed en de functie ervan is te lezen.

En we weten allemaal dat bloed rood is, maar toch wordt er ook over blauw bloed gesproken. Wat is dat dan weer?

Deze opdracht is de eerste van een korte serie. Er volgt bijvoorbeeld ook nog een opdracht over bloedtransfusie.

Iedereen heeft wel eens bloed gezien, vaak doordat je je bezeert en er zo een wondje ontstaat. Het is een rode vloeistof waaraan verder niet veel is te zien. Tenminste, zo lijkt het. Als je echter een druppel bloed door een microscoop bekijkt, zou je zien dat het uit een lichtgele vloeistof bestaat waarin allemaal verschillende cellen drijven. Een deel van deze cellen geeft het bloed de rode kleur.

Vraag 2

Veel bloedcellen gaan snel dood, bijvoorbeeld omdat ze tegen ziekteverwekkers moeten vechten. Daarom is het belangrijk dat er voortdurend nieuwe cellen worden bijgemaakt. Waar in je lichaam worden nieuwe bloedcellen aangemaakt?

Vraag 4

Bloedarmoede kan ontstaan door drie mechanismen. Een daarvan is bloedverlies. Noem de andere twee mechanismen en geef bij alle drie ten minste één ziekte die door dat mechanisme tot bloedarmoede kan leiden.

Deze opdracht is gemaakt door Marvyn Koning, TOP-leraar en onderzoeker in het LUMC.

Bloed 1: Algemeen