De keeper en de penalty

Bij voetballen is het lang gebruikelijk geweest om Engelse termen te gebruiken, zoals keeper en penalty en natuurlijk goal (heel hard geschreeuwd; met een uitroepteken). Tegenwoordig heet de keeper doelman (of ook wel doelverdediger) en de penalty heet nu strafschop. Over die twee zaken gaat deze opdracht. Hoeveel tijd heeft de doelman eigenlijk om een strafschop te stoppen?

Vraag 5

Je weet nu de afstanden die de bal en de doelman moeten afleggen, maar hoe vlug gaat dat? Daarvoor moet je de snelheid weten. Neem aan dat de een strafschop met 80 kilometer per uur  op het doel afvliegt. En neem aan dat de doelman een sprong kan maken van 20 kilometer per uur.

Verder moet je nog weten dat V×t=S is, oftewel snelheid maal tijd is de afstand. Met deze formule kun je dus de tijd van de bal en de doelman berekenen. Daar moet je formule even voor aanpassen door de S (afstand) te delen door de V (snelheid). Wat zijn die tijden, uitgedrukt in seconden? Let op dat je voor de snelheid de meter als eenheid gebruikt, en niet de kilometer.

De keeper en de penalty