De baas van Philips voor één dag

Stel dat je wordt gevraagd om één dag in de schoenen van de hoofddirecteur van Philips te stappen. Wat komt er dan allemaal op je af? Je moet beslissingen nemen over investeringen, je aandacht richten op onderdelen die meer of minder goed lopen, aan winst en aan de aandeelhouders denken. In deze opdracht is het jouw taak het grote elektronicaconcern voor 1 dag te leiden

Philips & Co is opgericht in 1891 toen Anton en Gerard Philips begonnen met de productie van gloeilampen. Nu, vele jaren later, is Philips een miljardenbedrijf dat van alles verkoopt dat met elektra en elektronica te maken heeft, behalve gloeilampen.

Vraag 1: Noem tenminste 5 verschillende producten die Philips verkoopt.

Vraag 5: In welk(e) project(en) ga jij investeren? Wat is de maximale winst die je kunt behalen?
Philips vindt het niet alleen belangrijk om zoveel mogelijk winst te maken, maar ook om een zo hoog mogelijk hoog rendement te behalen. Rendement is de winst als een percentage van de investering die je gedaan hebt, dus van de kosten die je hebt moeten maken. In de uitgeschreven formule is rendement de winst gedeeld door de kosten, vermenigvuldigd met 100.

Met dank aan Sander van Weerdenburg, student van het Honors Program van de TU Eindhoven.

De baas van Philips voor één dag