Game over! Een game over wat?

Als je bezig bent op de computer, console of smartphone droom je er misschien wel eens van om zelf een game te ontwerpen. Daar komt een hoop bij kijken. In deze opdracht leer je niet hoe je een game programmeert. Het zijn een aantal vragen over hoe je een game zou kunnen ontwerpen. In de opdracht staat een link naar een online school waar je wél echt games leert maken.

Naast de creatieve kant (het verhaal, de actie), gaat het ook om de technische kant (het programmeren) en de artistieke kant (de vormgeving). Voor één persoon is het snel te veel gevraagd om over die drie vaardigheden tegelijk te beschikken. Zie bijvoorbeeld http://nl.wikihow.com/Een-computerspel-maken wat er allemaal komt kijken. Een game maak je meestal als team. In deze opdracht gaat het verder speciaal over de creatieve kant.

Kracht, slimheid, een speciale vaardigheid, maar ook geluk helpen vaak de held in een game of in een verhaal om uit de moeilijkheden te komen. Maar ook verzonnen, magische zaken spelen een grote rol. In het sprookje van Aladin hoeft de held maar over een lamp te strijken of er staat een geest voor hem klaar die zijn wensen kan uitvoeren. En Alibaba hoefde maar 'Sesam open u' te zeggen en hij kon naar binnen in de grot met schatten.

Vraag 6:
Welke magische kracht, verschijnsel, voorwerp of nog weer anders zou jij de held of heldin uit jouw spel willen meegeven? Waarom zou je hiervoor kiezen? En heb je dit zelf bedacht of heb je dat overgenomen van een favoriet personage?

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool? Het is een uitwerking van ideeën die werden aangedragen door Kyran Clazing van BS De Bron in Oude-Tonge en door Corné Beukhof van BS De Akker in Amstelveen.

Game over! Een game over wat?