Elke stad heeft zijn eigen afscheidswoord

In Wenen, maar ook in heel Oostenrijk, zeggen ze 'Servus' als afscheid, zoals wij "Tot ziens' zeggen of 'Doei'. Deze opdracht gaat verder over Oostenrijk, een van onze favoriete vakantielanden. Ook een land dat om zijn muziek bekend staat, met voorop de componist Mozart die een wonderkind was. Maar Oostenrijk heeft ook een heel stel andere beroemde componisten voortgebracht. En het is natuurlijk het land van de Weense wals en van de Wiener Schnitzel. Doe je tegoed aan deze opdracht!

Genoeg over vakantiepret en over eten. Oostenrijk kent ook een heel stel Nobelprijswinnaars. Een ervan staat afgebeeld op een euromunt van het land.

Vraag 8: Op welke Oostenrijkse euromunt staat een Nobelprijswinnaar? En wie was dat? En voor wat was die prijs?

Dit is een van de opdrachten die voortkomen uit de opdracht Hoe maak je een opdracht voor De Digitale Topschool? Rix Hofenk van CBS Het Kompas in Meppel kwam met het idee ervoor.

Elke stad heeft zijn eigen afscheidswoord