Wat zou jij doen met je geld: sparen, beleggen of toch de loterij?

Als je spaargeld hebt, is het gebruikelijks maar vooral het makkelijkste om een spaarrekening bij een bank te openen. Daar staat je geld veilig, denkt iedereen en je krijgt nog rente ook, zodat je vanzelf een stukje rijker wordt. Maar is dat wel zo? Ook een bank kan failliet gaan. En levert rente je echt wat op? Kun je niet beter je geld naar de effectenbeurs brengen? Over zulke vragen gaat deze opdracht.

Aandelen hebben op papier een vaste waarde. Dat wordt de nominale waarde genoemd. Maar de echte waarde wordt bepaald op de effectenbeurs. Simpel gezegd is de echte waarde van een aandeel dus wat iemand er voor wil betalen. Vergelijk het met een Pokémonkaart. De waarde van zo'n kaartje is wat je er in de winkel voor betaalt. Als je een bijzondere kaart echter via Marktplaats verkoopt, dan kan het zo maar zijn dat iemand anders er veel meer voor wil betalen. De waarde is dan dus hoger.

De nominale waarde (dus in het voorbeeld: de prijs van de Pokémonkaart in de winkel) wordt gebruikt voor de berekening van het dividend. Als een bedrijf winst maakt kan daarvan een deel apart worden gezet om aan de aandeelhouders te verdelen, dus het dividend.

Bedrijf X heeft 50.000 aandelen uitgeven die allemaal een nominale waarde hebben van € 35,-. Het bedrijf maakt in een jaar 2 ton winst. De directie van bedrijf X wil ook nog wel wat geld achterhouden als reserve en besluit dat ze hiervoor 40% willen houden. Het restant willen ze uitkeren aan de aandeelhouders.

A) Hoeveel geld kan het bedrijf dit jaar uitkeren aan dividend?

B) Wat is het bedrag per aandeel wat wordt uitgekeerd?

Dit is een van de opdrachten die door De Digitale Topschool zelf zijn ontworpen. De inspiratie was het profielwerkstuk 'Stock Trading Strategies' van Catelijne Ribbink en David Bolink van Het Amsterdams lyceum. Het was een de van nominaties voor de werkstukprijs 2016 van de KNAW.

De opdracht heeft begin 2022 een herziening gehad.

Wat zou jij doen met je geld: sparen, beleggen of toch de loterij?